e-ISSN: 3006-2772
p-ISSN: 2618-0030
Başlanğıc: 2018
Nəşr aralığı: İldə 2 nömrə
Naşir: Azərbaycan İlahiyyat İnstitutu

Fəlsəfə

Qafqaz Müsəlmanlarının II Şeyxülislamı Fazil İrəvani: Faktlar və ziddiyyəltər arasında Fadhil Irawani, the II Shaikh al-Islam of Caucasian Muslims:between Facts and Contradictions Фазиль Иравани, II Шейхульислам мусульман Кавказа: Между фактами и противоречиями

Hilal Ağamoğlanov Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası akad. Z.M.Bünyadov adına Şərqşünaslıq İnstitutunun elmi işçisi 0009-0005-7317-3206

DOI

10.30546/3006-2772.1011.022

Necə istinad edilir?

Ağamoğlanov, Hilal , Ağamoğlanov, H , , Din Araşdırmaları Jurnalı, Qafqaz Müsəlmanlarının II Şeyxülislamı Fazil İrəvani: Faktlar və ziddiyyəltər arasında, 7 (2), 2024, 149-171, https://doi.org/10.30546/3006-2772.1011.022, 2024

Zotero Mendeley EN EndNote

Xülasə

                Məqalədə Qafqaz Müsəlmanları İdarəsinin II Şeyxülislamı kimi təq­dim olunan Fazil İrəvaninin bu vəzifədə olub-olmadığı araş­dı­rıl­mış­dır. Ya­zı­da 1823–1873-cü illər aralığında mərkəzi Tiflis şəhərində olan mə­həm­mə­di dini ruhanilərinin başçıları həmin dövrə aid kameral təsvir və təq­vim­lər­lə, eləcə də o vaxta dair yazılmış məqalələrlə təhlil edil­miş­dir.


                Oxucuda aydın təsəvvür yaranması üçün mövzuya “şeyxül­is­lam­lıq” titulunun mahiyyəti, yaranma tarixi, bizim dini və siyasi coğrafiyada istifadəsi haqqında məlumatlarla başlanılmışdır.


                 Çar Rusiyası İrəvan xanlığını istila etdikdən sonra, İrəvanda ya­şa­mış Şeyxülislam Axund Molla Məhəmmədlə Nəcəfdə qərarlaşan Mol­la Məhəmməd Fazil İrəvani arasında ad eyniliyindən bənzərlik ya­ran­mışdır. “Qafqazda İslam və şeyxülislamlar” kitabının müəllifində on­la­rın eyni şəxs olduğu haqqında təsəvvürü yaranmış, nəticədə, onu Qaf­qaz müsəlmanlarının II Şeyxülislamı kimi təqdim etmişdir. Bu ba­xım­dan, məqalədə Fazil İrəvaninin həyatı barədə qısa məlumatlar ve­ril­miş və fəaliyyətinə nəzər salınmışdır. İrəvanda yaşayan Şeyxülislam Axund Molla Məhəmmədə gəldikdə, kameral təsvirlərə əsasən, onun doğum tarixinin 1771-ci il olduğu müəyyən edilmişdir. “Şeyxülislam” ad­landırılmasının səbəbləri araşdırılmış, Qacar hakimiyyəti dövründə İrəvan xanlığının xan tərəfindən təyin edilmiş rəsmi şeyxülislam vəzi­fə­si daşıdığına dair güclü ehtimallar aşkarlanmışdır. Xalq arasında nü­fu­zu­na və ruhani olaraq ehtiramına görə, Çar Rusiyasında da şey­xül­is­lam kimi qəbul olunmuş, qəzavət və şəriət məhkəməsi rəhbəri və­zi­fə­si­ni davam etdirmişdir.


                 Məqalədə onların bir çox cəhətdən – ata adları, doğum və vəfat ta­rix­­ləri, təhsil məkanları, dəfn olunduqları ərazi, övladlarının sayı və ad­la­rı­nın tamamilə fərqli olduğu göstərilmişdir. Həmçinin onun şey­xül­is­lam ol­du­ğu iddia edilən dövrdə müsəlmanların başçısı olaraq Tiflisdə fərqli şəxs­lərin adlarının keçdiyi aşkar edilmişdir. Aydın olmuşdur ki, bu iki şəx­sin hər birinə aid olan özünəməxsus fakt və məlumatlar vardır. Yuxarıda adı­çəkilən kitabda həmin məlumatlar birləşdirilmiş, vahid bir şəxs obrazı ya­radılmış, bütün fakt və məlumatlar həmin şəxsə şamil edil­mişdir.

           The article explores the possibility of Fazil Irawani, known as the II Shaikh al-Islam of the Administration of Caucasian Muslims, occupying this role. The article also examines the leaders of the Mohammedan religious clergy based in Tiflis from 1823 to 1873, utilizing historical data, calendars, and published articles from that era.


          In order to create a clear image for the reader, information about the essence of the title of Shaikh al-Islam, its history, and its use in our religious and political context has been introduced.


          The similarity of their names and certain resemblance between Shaikh al-Islam Akhund Mullah Muhammad, who lived in Yerevan and Mullah Muhammad Fadhil Irawani from Najaf led the author of the book Islam and Shaikh al-Islam in the Caucasus to assume that they were the same person, and as a result, he presented him as the Second Shaikh al-Islam of Caucasian Muslims.


           Regarding Shaikh al-Islam Akhund Mullah Muhammad, who resided in Yerevan, documentary evidence suggests his birth year was 1771.The article explores the reasons he was called Shaikh al-Islam and reveals evidence suggesting that during the Qajar rule, he was appointed as the official Shaikh al-Islam of the Irawan Khanate. Due to his reputation among the people and his spiritual respect, he was accepted as a Shaikh al-Islam in Tsarist Russia and continued as the head of the Qadavat and Sharia court in the Irawan province.


                The article demonstrates that they are completely different in many ways: their patronymics, dates of birth and death, places of education, places of burial, and the number and names of their children. In Tiflis, different people were named Muslim leaders when Irawani was claimed to be Shaikh al-Islam. It's clear that each of these two people has identifiable information. In the above-mentioned book, those data were combined into a single image, and all facts and information were attributed to that person.


 

          В статье исследовано, находился ли Фазиль Иревани, пред­став­ленный как II Шейхульислам Управления мусульман Кавказа, на этой должности. В период с 1823-го по 1873-ий год главы му­суль­манского духовенства, сосредоточенного в Тифлисе, были проанализированы с помощью камеральных данных и календарей того периода, а также статей, написанных о том периоде.


            Для того чтобы, создать читателю ясную картину, была вве­де­на информация о сути титула «шейхульислам», его истории и его использовании в нашей религиозной и политической геог­ра­фии.


            Сходство имен шейхульислама Ахунда Муллы Мухаммада, жившего в Ереване, и муллы Мухаммада Фазиля Иравани, жив­ше­го в Наджафе, заставило автора книги «Ислам и шейхульисламы на Кавказе» вообразить, что они один и тот же человек, и в ре­зультате он представил его как Второго Шейхульислама кав­каз­ских мусульман. С этой точки зрения, были даны краткие све­де­ния о жизни Фазиля Иревани и рассмотрена его деятельность. Что касается шейхульислама Ахунда Моллы Мухаммеда, про­жи­вав­ше­го в Ереване, то, согласно камеральным данным, его дата рож­де­ния была определена как 1771-ый год. Были исследованы при­чи­ны, по которым его называли шейхульисламом, и были выяв­ле­ны веские возможности того, что во время правления Каджаров он был назначен официальным шейхульисламом Иреванского хан­ства со стороны Каджарского руководства. Благодаря своей ре­пу­та­ции среди народа и духовному уважению он был принят в ка­честве шейхульислама в царской России и продолжил быть гла­вой казавата и шариатского суда в Иреванской губернии.


               В статье показано, что они совершенно разные люди во мно­гих отношениях: их отчества, даты рождения и смерти, места обу­чения, места захоронения, количество и имена их детей разные, и было установлено, что в период, котором он представлен как II Шейхульислам, в Тифлисе в качестве главы мусульман упо­ми­на­лись имена разных лиц, но его имя не встречалось. Выяснилось, что есть конкретные факты и информация, связанные с каждым из этих двух людей. В вышеупомянутой книге эти данные были объ­еди­нены, создан единый образ человека, и все факты и ин­фор­ма­ция были применены к этому человеку.

Açar Sözlər

Ağa Şeyx Əli, dinşünaslıq, Fazil İrəvani, II Şeyxülislam, İrəvan Şeyxülislamı Molla Məhəmməd İrəvani, qərbi azərbaycanlı İslam alimləri, şeyxülislamlıq, Zaqafqaziya Müsəlmanları İdarəsi
Administration of Muslims of Transcaucasia, Agha Shaikh Ali, Fadhil Irawani, II Shaikh al-Islam, Mullah Muhammad Irawani the shaikh al-Islam of Irawan, Religious Studies, Shaikh al-Islamism, Western Azerbaijani Islamic Scholars
II Шейхульислам, Ага Шейх Али, Иреванский шейхульислам, исламские учёные Западного Азербайджана, Молла Мухаммад Иравани, Религиоведение, Управление мусульман Закавказья, Фазиль Иравани, Шайхульисламство

Referanslar

  • Bosworth C.E. Van Donzel E. Heinrichs W.P. Lecomte G. (1997). Encyclopaedia of Islam (New Edition). Leiden, Netherlands: Brill. Volume IX (San-Sze). ISBN:9004104224.
  • Əbu Zəhra Məhəmməd Əli. (2020). “Uləmae muasirin”. İran, Qum.
  • Əhmədli Nazir. (2018). İrəvan əyalətinin kameral təsviri - 1831-ci il. Bakı: “Turxan”. (328 s.)
  • Hirzəddin Şeyx Məhəmməd. (1984). Məarifur-rical fi təracimil-üləma vəl-üdəba. İran, Qum: “Vilayət” mətbəəsi.
  • Hirzəddin Şeyx Muhəmməd. (1985). Məarifur-rical fi təracimul-üləmai vəl-üdəba. c.2. İran, Qum: “Vilayət” mətbəəsi.
  • http://files.preslib.az/projects/remz/pdf_en/atr_din.pdf Religion // Adminis¬trati¬ve Department of the President of the Republic of Azerbaijan, Presidential Library. P. 4. (6/39)
  • https://ar.wikipedia.org/wiki/ شيخ_الإسلام
  • https://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php/:%C3%B7Y3%EF%BF%BD%D9%A91%E2%80%9A=5%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%C3%AC9h%EF%BF%BD%C2%A5S%20%E2%80%93%20%EF%BF%BD%C2%B4V/mavara-index.php?page=%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C&SSOReturnPage=Check&Rand=0
  • https://ensani.ir/file/download/article/1683108931-9736-26-11.pdf
  • Hüseyni Seyid Məhəmməd. Müfrəd Əhməd Rizvani. (noyabr, 2011). Səvəfi dövrünün məhkəmə sisteminin strukturu. Hüquq fəslnaməsi. Siyasi Elmlər və Hüquq İnstitutunun jurnalı. say 41.
  • Xoyi Şeyx Məhəmməd. (2006). “Miratuş-şərq”. İran, Qum.
  • İpşirli Mehmet, ŞEYHÜLİSLÂM, TDV İslâm Ansiklopedisi. (2010). İstanbul, c.39. 91-96.
  • İran əlyazmalarının surəti (Dəna).
  • Kempfer Engelbert. (1974). Dər Dibar şahənşahi İran. Kaykavous Jahandarinin fars dilinə tərcüməsi. Tehran. Əncumane asare milli nəşriyyatı.
  • Qumi Seyid Məhəmməd Təqi Təbatəbai. (1992). Xanedane İrevani. İran, Tehran.
  • Qumi Seyid Məhəmməd Təqi Təbatəbai. (1996). Buluğul-əmani. İran, Qum.
  • Qumi Şeyx Abbas. (2006). əl-Fəvaidul-rəzəviyyətu fi əhvali uləmail-məzhəbil-cəfəriyyə. İran, Qum.
  • Məmmədli Hüseynqulu. (2005). “Qafqazda İslam və şeyxüli¬s¬lam-lar”. Bakı: MBM.
  • Mərəvi Məhəmməd Kazım. (1995). Aləm araye Nadiri. Məhəm-məd Əmin Rəyahinin redaktəsilə. Tehran.
  • Mirəhmədi Məryəm. (2014). Din və məzhəb dər əsre Səfəvi. İran, Tehran.
  • Moradinia Məhəmməd Cavad. Nik Nəjad Əlirza. (2022). Karkərd və caygah şeyxulislami dər dovre Qacar ba təkkiyye bər esnad. Cestarhaye tarixi jurnalı. 2/13. Historical Studies. Institute for Humanities and Cultural Studies (IHCS) Biannual Journal. Vol. 13, No.2. Autumn and Winter 2022-2023. DOİ: 10.30465/hcs.2022.41852.2649
  • Mövlayi Adil. (2020). Fərzangane Qafqaz. İran, Qum.
  • Nurullayev Fuad. (2014). Şeyxülislamlıq zirvəsi: Hacı Allahşükür Paşazadə. Bakı.
  • Sanson Nicolas. (1967). Səfərnamə, Təqi Təfzilinin fars dilinə tərcüməsi. Tehran: İbn Sina nəşriyyatı.
  • Tehrani Ağa Bozorg. (1986). “əz-Zəriətu ila təsanifiş-şiə ”. İran, Tehran: “Bank Melli”.
  • Абасов А. (2001). Ислам в современном Азербайджане: образы и реалии. Азербайджан и Россия: общества и государства: [Сб. ст.] Ред.- сост. Фурман Дмитрий Ефимович. Москва. (Abbasov A. (2001). İslam v sovremennom Azerbaydjane: obrazı i realii. Azerbaydjan i Rossiya: obşestva i qosudarstva. [Sb.st] Red. – sost. Furman Dmitriy Yefimoviç. Moskva.)
  • Арапов Д.Ю. (2001). Ислам в Российской империи: законодательные акты, описания, статистика. Сборник документов / сост. М.. (Arapov D.Yu. (2001). İslam v Rossiyskoy imperii: zakonadatelnıye aktı, opisaniya, statistika. Sbornik dokumentov / sost. M.)
  • Ганич А.А. (2013). Духовные правления мусульман Закав-казья в Российской Империи (XIX — начало XX в.) Документы. Москва. (Qaniç A.A. (2013). Duxovnıe pravleniya musulman Zakavkaziya v Rossiyskoy imperii (XIX-naçalo XX v.) Dokumentı. Moskva)
  • Дегоев В.В. (2004). Кавказ в составе России: формирование имперской идентичности // Кавказский сборник. М.. Т. 1 (33). (Deqoyev V.V. (2004). Kavkaz v sostave Rossii: formirovanie im-perskoy identiçnosti // Kavkazskiy sbornik. M. T.1 (33).)
  • Кавказский календарь на 1856 г.. Тифлис. 1845, 1855, Ти-пография Главнаго Управления Закавказкимъ краемъ. (785 с.). (Kav¬kazskiy kalendar na 1856 q.. Tiflis. 1845, 1855. Tipoqrafiya Qlavnoqo upravleniya Zakavkazskim krayem. (785 s.))
  • Полное собрание законов Российской империи. (1830). Собрание первое. Т. 28, 1804—1805. Спб. (Polnoe sobranie zako-nov Rossiyskoy imperii. (1830). Sobranie pervoe. T.28, 1804-1805. Spb.).

Lisenziya

Müəllif hüququ (c) 2025 Hilal Ağamoğlanov
Creative Commons License

Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisenziyalanıb.

Eyni müəllif(lar)ın jurnaldakı ən çox oxunan məqalələri