XIV-XVI əsrlərdə Azərbaycanda dövlət-din münasibətlərinin təkamülü: Səfəvilər dövlətinin şiəlik ideologiyası Evolution of State-religion Relations in Azerbaijan in the 14th-16th Centuries: the Shi'ite Ideology of the Safavid State Эволюция государственно-религиозных отношений в азербайджане в xiv-xvi веках: шиитская идеология государства сефевидов
Xülasə
Məqalədə XIV-XVI əsrlərdə Azərbaycanın feodal dövlətlərində İslam dininin dünyəvi və dini həyatın tənzimləyici mahiyyəti, şiəlik ideologiyasının dini-fəlsəfi xüsusiyyətləri, həmin dövrdə Azərbaycanın ictimai-fikir tarixində və siyasi həyatında özünəməxsus yeri olan Səfəvilərin bölgədə həyata keçirdikləri daxili və xarici siyasət ətraflı araşdırılır. Həmçinin Səfəvilərin din siyasəti ilə İslamın siyasi idarəçiliyini inkişaf etdirmələri, hərbi gücün dinlə vəhdət təşkil etməsi, ilahi iradənin qanunlar vasitəsilə reallaşması, dövlətçilikdə Allahın iradəsinə üstünlük verilməsi geniş tədqiq edilir. Eyni zamanda, Səfəvi Azərbaycan dövlətinin şiəlik konsepsiyasının mahiyyəti, onun rəsmi dövlət ideologiyasına çevrilməsi, Səfəvi hökmdarlarının dünyəvi və ali ruhani hakimiyyətinə malik olmaları geniş tədqiqat obyektinə çevrilir. Həmçinin XVI əsrdə Səfəvilərin şiə məzhəbini dövlət dininə çevirdikləri, Azərbaycanda həmin dövrdə sufiliyin geniş yayıldığı, Səfəvilərin imperiyanı idarə etmək üçün mükəmməl dövlət idarəçiliyi sisteminə əsaslandıqları, Səfəvi hökmdarlarının dünyəvi, mülki, dini və hərbi hakimiyyəti öz əllərində cəmləşdirdikləri, mərkəzi və yerli hakimiyyət orqanlarınının fəaliyətinin şah sarayındakı Ali Məşvərət Məclisi və ya Ali Səltənət Şurası (məclisi-əla) tərəfindən tənzimləndiyi, məhkəmə hakimiyyətini Ali Divanın həyata keçirdiyi, Şah Abbasın islahatlarından sonra Səfəvilərin nizamlı və güclü ordu yaratdıqları qeyd olunur. Məqalədə, həmçinin həmin dövrdə Səfəvilərin həyata keçirdikləri din siyasətinin türkdilli xalqların birliyinə ciddi təsir etdiyi qeyd olunur. Bir sıra yerli və xarici tədqiqatçıların şiəliyin Səfəvilər tərəfindən dövlət dini elan olunmasınının türk dünyasının parçalanmasına səbəb olduğunu bildirdikləri, Səfəvilərin şiəliyi dövlət dini kimi qəbul etmələrinin onları Osmanlı imperiyası ilə üz-üzə qoyduğu vurğulanır.
This article is concerned with the regulatory essence of Islam within the secular and religious life in the feudal states of Azerbaijan from the 14th century to the 16th century, as well as the religious and philosophical features of the Shi'ite ideology, internal and external policies enforced in the region at that time by Safavids, holding a special place in the history of public thought and political life of Azerbaijan. The transformation of the political governance of Islam by Safavids through the religious policy, the unity of military force with religion, the pursuance of divine will through laws, and the priority of the will of Allah in state formation are considered. At the same time, the subjects of research include the essence of the Shi'ite concept of the Azerbaijan state of Safavids, its transformation into an official state ideology, as well as the exercising of secular and supreme religious authorities by the Safavid rulers. Moreover, the article covers such facts as Safavids' declaration of Shia Islam as the state religion in the XVI century, wide spreading of Sufism in Azerbaijan in that period, application of the perfect public administration system by Safavids to govern the Empire, centralization of secular, civil, religious, and military powers by the Safavid rulers, administration of the central and local authorities by the Supreme Consultative Assembly or the Supreme Majlis (Majlisi-Ala) at the Shah's Palace, execution of the judicial power by the Supreme Diwan, and establishment of a regular and a strong army after the reforms of Shah Abbas. The article states that the religious policy pursued by the Safavids had a major impact on the unity of the Turkic-speaking peoples. A number of local and foreign researchers claim that the declaration of Shia Islam as the state religion by Safavids led to a split in the Turkic world. It is emphasized that accepting Shia Islam as the state religion the Safavids originated a conflict with the Ottoman Empire.
Статья посвящена регулирующей сущности светской и религиозной жизни ислама в феодальных государствах Азербайджана в XIV-XVI веках, религиозно-философским особенностям шиитской идеологии, внутренней и внешней политикам, проводимым в тот период в регионе Сефевидами, занимающими особое место в истории общественной мысли и политической жизни Азербайджана. Также подробно рассматривается развитие Сефевидами политического управления ислама посредством религиозной политики, единство военной силы с религией, реализация Божественной воли посредством законов, а также приоритет воли Аллаха в государственности. В то же время объектом масштабного исследования становится суть шиитской концепции азербайджанского государства Сефевидов, ее превращение в официальную государственную идеологию, а также обладание сефевидскими правителями светской и высшей духовной властью. Также подчеркиваются такие факты, как признание Сефевидами шиизма государственной религией в XVI веке, широкое распространение в Азербайджане суфизма в тот период, использование Сефевидами для управления империей совершенной системы государственного управления, сосредоточение в руках правителей Сефевидов светской, гражданской, религиозной и военной власти, регулирование деятельности центральных и местных органов власти Высшим совещательным собранием или Верховным меджлисом (Меджлиси-ала) при шахском дворце, отправление судебной власти Верховным диваном и создание Сефевидами регулярной и сильной армии после реформ шаха Аббаса. В статье также отмечается, что религиозная политика, проводимая Сефевидами в тот период, серьезно повлияла на единство тюркоязычных народов. Ряд отечественных и зарубежных исследователей утверждают, что объявление Сефевидами шиизма государственной религией привело к расколу тюркского мира. Подчеркивается, что принятие Сефевидами шиизма в качестве государственной религии породило конфликт с Османской империей.
Açar sözlər
Feodal Dövləti, Din, İslam, Səfəvilər, Dünyəvilik, İlahi İradə, Şiəlik, İdeologiya
Feudal State, Religion, Islam, The Safavids, Secularism, Divine Will, Shia Islam, Ideology
Феодальное Государство, Религия, Ислам, Сефевиды, Секуляризм, Божественная Воля, Шиизм, Идеология
Referanslar
- Azərbaycan tarixi. (1994). (Ən qədim zamanlardan XX əsrədək) I Cild. Z.M.Bünyadovun və Y.B.Yusifovun redaktəsilə. Bakı: Azərbaycan Dövlət nəşriyyatı, (680 s.).
- I Şah İsmayılın Dizmar vilayətində ruhanilərin vergilərdən azad edilməsi haqda hökmü // Azərbaycan tarixi üzrə qaynaqlar. (1989). Bakı: Azərbaycan universiteti nəşriyyatı, (s.199) (328 s.).
- Dadaşov A. (2007). Demokratiya və İslam/ А.Dadaşov. Bakı: Elm, (280 s.).
- Əfəndiyev O. (1993). Azərbaycan Səfəvilər dövləti. /O.Əfəndiyev; Tərcümə edəni. K.Muxtarov; Elmi red. X.Qasımov. Bakı: Azərnəşr, (304 s.).
- Ələkbəli F. Türk sivilizasiyasına giriş: Turan məfkurəsi və tanrıçılıq. Bakı: XAN nəşriyyatı, (512 s.).
- Ələkbərov F. (2014). Milli ideologiya probleminə tarixi-fəlsəfi baxış. (II
- Hissə) Elmi redaktorlar: Əli Abasov fəlsəfə elmləri doktoru, prof., Əlikram Tağıyev fəlsəfə elmləri doktoru, prof. Bakı: Elm və təhsil, (500 s.).
- Xətai Ş.İ. (2005). Əsərləri. Bakı: Şərq-Qərb, (384 s.).
- Rəsulzadə M.Ə. (2012). Əsərləri. III cild, Bakı: Elm, (596 s.).
- Svyatoxovski T. (2000). Rusiya və Azərbaycan: sərhədyanı bölgə keçid dövründə. Redaktor Hamlet İsaxanlı, tərcüməçilər, Lalə Mircəfərova, Bəylər Hacıyev. Bakı: Xəzər Universiteti nəşriyyati. (374 s.).
- Tağıyev Ə. (2014). Hökmdarlardan filosoflaradək. Bakı: ADMİU-nun mət-bəəsi, (256 s.). Şəmsizadə N. (2006). Azərbaycançılıq. Bakı: Nurlar NPM, (192 s.).
- Мусавилари Рукни Сайид М. (2004). Западная цивилизация глазами мусульманина. Баку: Иршад, (240 c.).
- Петрушевский И.П. (1966). Ислам в Иране VII-XV веках. отв.ред. В.И.Беляев Ленинград: Изд.ва Ленинградского университета, (398 с.).
- Рахмани А.А. (1981). Азербайджан в конце XVI и в XVII веке (1590-1700 года). Баку: Элм, (238 c.).
- Рахмани А.А. (1960). «Тарих-и алам арайи Аббаси «как источник по истории Азербайджана, Баку: Элм, (234 с.).