Huntigtonun “mədəniyyətlərin mübarizəsi” əsərində mədəniyyətlərin ittifaqı məsələsinə dair görüşləri Alliance of Civilizations As the Background of Huntington's Clash of Civilizations Взгляды хантингтона на альянс цивилизаций в произведении «столкновение цивилизаций» Huntigton’un Medeniyetler Çatışmasının Arka Planı Olarak Medeniyetler İttifakı
Xülasə
Amerikalı politoloq Samuel Huntingtonun "Mədəniyyətlərin toqquşması" əsəri böyük mübahisələrə səbəb olmuş və zamanla dünyada inkişaf etmiş ölkələrin hegemonluğunun bərqərar edilməsi ilə mədəniyyətlərin böyük mübarizəsinin sonda birliyə çevriləcəyi müəllif tərəfindən irəli sürülmüşdür. Müəllifin nəzəriyyəsinin əsas şərti kimi, ölkələr arasındakı qütblərin güclü və zəif tərəflərinin təsnifatını və bu görüşlərə görə dünyadakı mübarizə nöqtələrinin təyin olunmasını müəyyən edə bilərik. Yazıdakı ən vacib məqamlardan biri də bu qütblər arasındakı qeyri-sabit ölkələrin qloballaşma nəticəsində seçdikləri tərəfə əsaslanan mədəniyyət ittifaqının qurulmasında onların əsas obyektə çevrilməsidir. Uzunmüddətli planlaşdırmaya əsasən qeyd edə bilərik ki, nəzəriyyə mübarizədən ittifaq və quruluşlara, ictimai birliklərə, fərqli mədəniyyətlərdən olan insanlara, millətlər və dinlərdən ibarət birliklərə keçidin əsasını təşkil edir. Bu mənada araşdırmamız mədəniyyətlərin mübarizəsinə qarşı müddəaları təsdiqləyən sosioloji tədqiqatlara əsaslanır. Əldə etdiyimiz məlumatlar mədəniyyətlərin mübarizəsini, dünya sərvətlərinin bölüşülməsini, yüzillik xəritələrin çəkilməsini və bölgələrin “qaynar nöqtələr”ə ayrılmasını sübut etməkdədir. Hegemon ölkələr tərəfindən çəkilən xəritələr, ilk növbədə, siyasi və ideoloji qələmlərlə cızılmış, uzun müddət davam edən nəzəriyyəyə əsaslanan təklifin böyük bir hissəsidir. Hər şeydən öncə nəzəriyyədən bəhs edilmiş və bu düşüncənin dünyanın qütbləşməsində əsas rol oynadığı bildirilmişdir.
The American political scientist Samuel Huntington’s The Clash of Civilizations caused a great deal of controversy, and the author believes that the struggle of cultures on a large scale caused by the hegemony of the developed countries in the world, will eventually turn into a union of cultures. The main provision of the theory is the classification of cross-country groups between strengths and weaknesses and the definition of points of struggle in the world according to these theories. One of the most crucial moments in the study is that the unstable countries between these poles became the central object for a cultural union based on the side they have chosen as a result of globalization. Based on long term planning, we can conclude that the theory is the basis for the transition from struggles to alliances and structures, social associations, people of different cultures, nationalities and religions to the stage of inter-religious dialogue within unity and dialogue. In this regard, our study is based on sociological research that confirms the subject of the debate, as well as the provisions against the struggle of cultures. The materials we obtained showcase the struggle of cultures, the division of world resources, the drawing of centuries-old maps, and the separation of regions by hotspots. The maps drawn by the hegemon countries were prepared with political and ideological mindsets and are a large part of a long-standing theory-based proposition. The theory was primarily discussed, and it was stated that this struggle played a key role in the polarization of the world.
Теория «столкновения цивилизаций» американского политолога Сэмюэля Хантингтона вызвала множество противоречий. Автор выдвинул тезис о том, что с установлением гегемонии развитых стран в мире борьба культур в больших масштабах в конце концов преобразуется в союз культур. Основным положением теории автора является то, что мы можем определить классификацию сильных и слабых характеристик межгосударственных полюсов и на основании этих взглядов точку борьбы в мире. Одним из главных моментов в статье является то, что нестабильные страны между этими двумя полюсами при построении культурного союза, основанного на характеристиках, которые они избрали в результате глобализации, превращаются в в главный объект. Согласно долгосрочному планированию можем отметить, что теория образует основу для перехода от борьбы к альянсам и структурам, общественным объединениям, людям разных культур, объединениям, состоящим из национальностей и религий. В этом плане наше исследование основано на социологических исследованиях, подтверждающих положения по борьбе цивилизаций. Полученные нами сведения доказывают борьбу культур, распределение мировых богатств, составление многовековых карт и разделение регионов на горячие точки. Карты, составленные странами гегемонами, нарисованы политическими и идеологическими ручками и являются большей частью предложения, основанного на древнюю теорию. Прежде всего, была рассмотрена теория и заявлено, что эта идея сыграла ключевую роль в поляризации мира.
Amerika asıllı siyaset bilimcisi Samuel Huntington'un “Medeniyetler Çatışması” büyük bir tartışmalara neden oldu ve yazar, kültürlerin büyük ölçekte mücadelesinin, zamanla dünyadaki istikrarlı ülkelerin hegemonyasının kurularak, bir kültür birliğine dönüşeceği konusunda uyarıyor. Yazarın teorisindeki temel koşulu olarak ülkeler arası kutupların güçlü ve zayıf yönleri arasında sınıflandırılması ve bu teorilere göre dünyadaki mücadele noktalarının tanımlanmasını belirte biliriz. Aslında tezin en büyük koşullarından biri de bu kutuplar arasındaki istikrarsız ülkelerin, küreselleşmenin bir sonucu olarak seçtikleri tarafa dayalı bir kültür birliğinin inşasında ana nesne haline gelmesidir. Uzun vadeli planlamaya dayanarak teori mücadelelerden ittifak ve yapılara, sosyal birliklere, farklı kültürlerden insanlara, millet ve dinlerden oluşan birlik ve diyalog merkezli dinler arası diyalog aşamasına geçiş için temel oluşturur. Bu anlamda araştırmamız tartışmanın konusunu ve kültürlerin mücadelesine karşı hükümleri doğrulayan sosyolojik araştırmalara dayanmaktadır. Sonuç olarak elimizde olan veriler kültürlerin mücadelesi, dünya zenginliklerinin paylaşılması, yüzlerce yıllık haritaların çizilmesi ve bölgelerin sıcak noktalarla ayrılmasını kanıtlayan sonuçlar sergilemektedir. Hegemonlar tarafından çizilen, her şeyden önce politik ve ideolojik kalemlerle çizilmiş haritalar, uzun süre devam eden teori temelli teklifin büyük bir parçasıdır. Her şeyden önce teoriden bahis edilmiş ve bu düşüncenin dünyadaki kutuplaşmalarda kilit bir rol oynadığı ifade edilmiştir.
Açar sözlər
Huntigton, Mədəniyyətlərin Mübarizəsi Və İttifaqı, Dinlərarası Dialoq
Huntington, The Clash And Alliance Of Civilizations, Interreligious Dialogue
Xантигтон, Столкновение И Cоюз Цивилизаций, Межрелигиозный Диалог
Huntigton, Medeniyetler Çatışması veya İttifakı, Dinler Arası Diyalog
Referanslar
- Almir Pramenkovic. (2012). Muslims and Christians in the Balkans: Histarical Aspect and Contemporary Challenge-Dialogue without Alternative, Milel va Nihel, İstanbul.
- Alptekin Dursunoğlu. (2005). Stratejik ittifak: Türkiye İsrail ilişkilerinin öyküsü, İstanbul: Anka Yayınları.
- Davud Yavuz. (2004). Tarih Boyunca Dinlerarası Diyalog, İstanbul: Güzel Sanatlar Matbaası.
- Ejder Okumuş. (2008). Din ve Dünya Barışı, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Uluslararası Sempozyum, İstanbul.
- Füsun Türkmen (2012). Kırılgan ittifaktan “model ortaklığa”: Türkiye- ABD ilişkileri, İstanbul: Timaş Yayınları.
- Gazi Çağlar. (2003). Uygarlıklar arası savaş miti: dünyanın diğer bölümü- ne karşı batı, Türkçesi S. Nazlı Kaya, İstanbul: Belge Yayınları, Orjinal kitap adı: Der Mythos Vom Kieg der Zivilisationen.
- Hakan Olgun. (2008). Asuri Göçleri ve Kimlik Arayışı, Milel ve Nihal Dergisi, İstanbul.
- Hakan Olgun. (2008). C-5 Misyonerliğinin Güçlükleri: Chrislam?, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 17.
- Haydar Gölbaşı ve Ayhan Dever. (2007). Medeniyetler Çatışması ve Dinler Çatışması: Kendini Gerçekleştiren Kehanet, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, c. 8, (ss. 1).
- Hedley Bull. (1977). The Anachical Society: A Study of Orderin World Politics [Anarşik Toplum: Dünya Siyasetinde Düzen Çalışması], New York: Columbia University Press.
- Huntington Samuel. (2002). “Medeniyetler Çatışması ve Dünya Düzeninin Yeniden Kurulması”, İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
- Ian Almond. (2013). İki din tek bayrak: Avrupa’nın savaş meydanlarında müslüman-hıristiyan ittifakları, çev. Gül Çağalı Güven, İstanbul: Doğan Kitap Yayınları.
- Jacques Palard. (2008). Avrupada Yerel Düzeyde Kültürlerarası ve Dinlerarası Diyalog, Ankara: Semih Ofset Matbaacılık.
- Medeniyetler İttifakı: Dinler ve Kültürler Arası Diyalog [Paneli]. (2008). Birlikte yaşama kültürü ve hoşgörü yayına hazırlayanlar Mehmet Evkuran, Çorum: Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi.
- Mehmet Alıcı. (2009). Understanding “The Other Attitudes Towards İnterriligous Dialogue in Turkey”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, İstanbul, c. 17.
- Mehmet Haberli. (2012). Yeni Bir Örgütlenme Biçimi Olarak Sanal Cemaatler, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, İstanbul, c.1.
- Michael Hardt, Antonio Negri. (2001). İmparatorluk, çev. Abdullah Yılmaz; yay. haz. Taner Tosun, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Richard Folk. (2000). Uluslararası İlişkilerde İdealler ve Gerçekler, Ter. Recep Şentürk, Tartışmalı İlmi Toplantılar Dizisi, İstanbul.
- Richard Folk. (2000). Uluslararası İlişkilerde İdealler ve Gerçekler, Ter. Recep Şentürk, Tartışmalı İlmi Toplantılar Dizisi, İstanbul.
- Samuel Huntigton. (2002-2005). Medeniyyetler Çatışması ve Dünya Düzeninin Yeniden Kurulması, İstanbul: Okyanus Us Yayınları.
- Sohail H. Hashmi. (1993). “Toward an Islamic Ethics of International Relations: A Research Agenda,” AJISS, Vol: 10, I.
- Yakov Etinger, Ovanes Melikyan. (1969). İttifaksızlar dünyası, çev. Yurdakul Fincancı, Ankara: Anadolu Yayınları.
- Yeşim Demir. (2012). Müslüman Kardeşler Örgütü’nün Son Dönemde Orta Doğudaki Etkinliği ve Siyaseti= The Efficiency and Policy of Muslim Brothers Organisation in the Middle East in Recent Years, The Journal Academic Social Science Studies.