The concept of “knowledge” in Islam and other religions The Concept of ‘Knowledge’ in Islam and Other Religions Концепция ‘знания’ в исламе и других религиях
Xülasə
“Bilik” konsepsiyası din elmləri sahəsində yeni fenomen deyil. O, hər dində fərqli şəkildə müəyyən və şərh edilir. İslam dinində “bilik” konsepsiyasından ِعلم) ْ) sözü kimi istifadə olunur və Müqəddəs Quranda 854 dəfə qeyd olunub. Onun isim, fel və məsdər formasında bir neçə variantı var. Ümumilikdə, bilik علم) ِْ)hiss etmək, tanımaq, anlamaq və dərk etmək anlamına gəlir. Yəhudilikdə semit dillərində ortaq kökə malik “yada” və “da’at” kimi iki söz vardır. “Yada” və “da’at” sözlərinin mənası kontekstdən asılı olaraq dəyişir. Ona Zəburda altı dəfə rast gəlinir. Xristianlıqda “bilik” sözündən İncildə istifadə olunur və sözün mənası başa düşmək, tanımaq və ya qəbul etməkdir. İncilə görə bilik yaradandan, Allahdan bir hədiyyədir. Bilik hədiyyəsi təbii vasitələrlə bilinə bilməyən bir şey haqqında fakt və ya təfərrüatları bilmək qabiliyyəti ilə bağlıdır.
Araşdırma İslam, Xristianlıq və Yəhudiliyin Quran, İncil və Tövrat çərçivəsində “bilik” anlayışının mənasını necə müəyyən və şərh etdiyini göstərmək məqsədi daşıyır. Burada sözügedən dinlərdə “bilik” anlayışına etimoloji, qnoseoloji, metodoloji və əhatə dairəsi baxımından necə yanaşıldığını aşkara çıxarmaqda bu araşdırmanın əhəmiyyətindən bəhs edilir. Bu araşdırma beş alt başlıq altında gözdən keçiriləcək: birinci başlıq altında araşdırmanın etimologiyası, ikinci başlıq altında məqsəd, üçüncü başlıq altında araşdırmanın mənbəyi, dördüncü başlıq altında qnoseologiya və sonuncu başlıq altında isə metodologiya.
Araşdırma İslam, Xristianlıq və Yəhudiliyin Quran, İncil və Tövrat çərçivəsində “bilik” anlayışının mənasını necə müəyyən və şərh etdiyini göstərmək məqsədi daşıyır. Burada sözügedən dinlərdə “bilik” anlayışına etimoloji, qnoseoloji, metodoloji və əhatə dairəsi baxımından necə yanaşıldığını aşkara çıxarmaqda bu araşdırmanın əhəmiyyətindən bəhs edilir. Bu araşdırma beş alt başlıq altında gözdən keçiriləcək: birinci başlıq altında araşdırmanın etimologiyası, ikinci başlıq altında məqsəd, üçüncü başlıq altında araşdırmanın mənbəyi, dördüncü başlıq altında qnoseologiya və sonuncu başlıq altında isə metodologiya.
The concept of ‘knowledge’ is not a new phenomenon in the field of religious studies. It is defined and interpreted differently in every religion. In Islam, the concept of ‘knowledge’ is used as the word (علمْ) and is mentioned 854 times in the Holy Quran. It has several variants in the form of a noun, verb, and infinitive. Generally, (علمْ) knowledge stands for feeling, recognizing, understanding, and comprehending. In Judaism, there are two words such as ‘yada’ and ‘da’at,’ which have a common root in the Semitic languages. The meaning of ‘yada’ and ‘da'at’ varies depending on the context. It appears six times in Psalm. In Christianity, the word ‘knowledge’ is used in the Bible, and the meaning of the word is to understand, to recognize, or to acknowledge. Knowledge, according to the Bible, is a gift from its creator, God. The gift of knowledge refers to the ability to know facts or details about something that could not have been known by natural means.
The study intends to show how Islam, Christianity, and Judaism define and interpret the meaning of the concept of ‘knowledge’ within the framework of the Quran, Bible, and Torah. It discusses the significance of this research in revealing how the concept of ‘knowledge’ is approached in the specified religions in terms of etymological, epistemological, methodological, and scope. This research will be examined under five sub-titles: the etymology of the study under the first title, the purpose under the second title, the source of the study under the third title, the epistemology under the fourth title, and the methodology under the last title.
The study intends to show how Islam, Christianity, and Judaism define and interpret the meaning of the concept of ‘knowledge’ within the framework of the Quran, Bible, and Torah. It discusses the significance of this research in revealing how the concept of ‘knowledge’ is approached in the specified religions in terms of etymological, epistemological, methodological, and scope. This research will be examined under five sub-titles: the etymology of the study under the first title, the purpose under the second title, the source of the study under the third title, the epistemology under the fourth title, and the methodology under the last title.
Понятие ‘знание’ не является новым явлением в области религиоведения. В каждой религии оно определяется и интерпретируется по-разному. В Исламе понятие ‘знание’ используется как слово (علمْ) и упоминается в Священном Коране 854 раза. Имеет несколько вариантов в форме существительного, глагола и инфинитива. В общем, знание (علمْ)означает чувствовать, познавать, понимать и осознавать. В иудаизме есть два слова, такие как ‘йада’ (yada) и ‘даат,’ которые имеют общий корень в семитских языках. Значение этих двух слов варьируется в зависимости от контекста. В Псалме данный термин упоминался шесть раз. В христианстве слово ‘знание’ используется в Библии, и значение этого слова — понимать, познавать или признавать. Знание, согласно Библии, является даром от его создателя, Бога. Божий дар ‘знание’ относится к способности знать факты или подробности о чем-то, что не может быть известно естественным путем.
Данное исследование направлено на то, чтобы показать, как ислам, христианство и иудаизм определяют и интерпретируют понятие ‘знание’ в рамках Корана, Библии и Торы. Важность данной работы заключается в том, чтобы показать, как понятие знание рассматривается в указанных религиях с точки зрения этимологии, эпистемологии, методологии и сферы охвата. Это исследование будет рассмотрено под пятью подзаголовками: этимология исследования под первым заголовком, цель под вторым заголовком, источник исследования под третьим заголовком, эпистемология под четвертым заголовком и под последним заголовком будет исследована методология статьи.
Данное исследование направлено на то, чтобы показать, как ислам, христианство и иудаизм определяют и интерпретируют понятие ‘знание’ в рамках Корана, Библии и Торы. Важность данной работы заключается в том, чтобы показать, как понятие знание рассматривается в указанных религиях с точки зрения этимологии, эпистемологии, методологии и сферы охвата. Это исследование будет рассмотрено под пятью подзаголовками: этимология исследования под первым заголовком, цель под вторым заголовком, источник исследования под третьим заголовком, эпистемология под четвертым заголовком и под последним заголовком будет исследована методология статьи.
Açar sözlər
Bilik, Din, İslam, Yəhudilik, Xristianlıq
Knowledge, Religion, Islam, Judaism, Christianity
Знание, Религия, Ислам, Иудаизм, Христианство
Referanslar
- Al-Rawashdeh, Z. (2010). Kur’anda İlim Kavramı.(The Concept of Knowledge in Quran). Istanbul: Unpublished Phd Dissertation.
- Azram, M. (2011). Epistemology-An Islamic Perspective. IIUM Engineering Journal, Vol.12(5), pp.179-187.
- Binti Fattah Yasin, R.F. (2013). Islamic Education: The Phylosophy, Aim, and Main Features. International Journal of Education and Research, Vol.1(10),pp.1-18.
- Francis, R.W. Wisdom, Understanding and Knowledge. Three Key Words. http://www.gospel.org.nz/index.php/articles/articles-by-rodney/242-wisdom-understanding-and-knowledge ( 27.04.2019)
- Green, A. (2020). Da’at Universalizing a Hasidic Value. In Alon Goshen-Gottstein (Ed.), Religious Truth: Towards a Jewish Theologyof Religion (pp. 83-107). Liverpool: Liverpool University Press.
- Gül, A. (2014). Kur’an’ın ve Tasavvuf’un İlme Verdiği Önem ve Kur’an’da İlm-i Ledün. (The Importance of Knowledge Given by Quran and Sufism and The Knowledge in Quran) Elazığ: Kitaparası Yayınları.
- Huda, M, Bin Yusuf J, Jasmi K.A. and Zakaria, G.N. (2016). Al-Zarnūjī’s Concept of Knowledge (‘Ilm). SAGE Open, www.sgo.sagepub.com, pp.1-13.
- Khamis Al-Hafız, M. & Salleh, M.J. (undated). The Philosophy and Objectives of Education in Islam. International Islamic University Malaysia. http://irep.iium.edu.my/11677/1/Proceding__Philosophy_and_Objective_of_Edu _in_Islam.pdf(27.04.2019).
- Reid, S. (1976). The Beginning of Wisdom. Evangelical Quarterly: An International Review of Bible and Theology, pp. 144-153.
- Reymond, R.L. (1998). The Justification of Knowledge. California: Pasific Institute of Religious Studies.
- Tahir-ul-Qadri, M. (2007). Islamic Concept of Knowledge. Lahore: Minhaj-ul-Quran Publications.
- Tan, Z. (2002). Kur’an’a Göre Toplumun Yapılanmasında İlim ve Alimin Rolü.(According to Quran The Role of Scholar and Knowledge in Construction of Society) Şanlıurfa: Unpublished Phd Dissertation.
- Tati, A. Th Structure of Wisdom. The Knowledge.https://toldot.ru/articles/articles_2160.html (05.05.2019).
- Shroeder, J.R. (2002). Bible Study Course.https://www.ucg.ca/bible-studylessons/the-word-of-god-the-foundation-of-knowledge/word-god-foundationknowledge.pdf (10.05.2019).
- Wilson, R.F. Preface to the Life of David http://www.jesuswalk.com/david/00_david_preface.htm (05.05.2019)
- www.islamansiklopedisi.org.tr (20.04.2019)
- https://www.torahresource.com/EnglishArticles/Yada_as_Covenant_Term.pdf (25.04.2019)
- https://embassies.gov.il/UnGeneva/AboutIsrael/People/Pages/Jewish-Sacred-Texts.aspx (13.05.2019)