Qurani-Kərimin nazil olmasından kitablaşmasına qədərki tarixi The Historical Journey of the Quran from Revelation to Compilation История от откровения Корана до его письменного оформления
Xülasə
Bu məqalədə Quran sözünün lüğəvi və terminoloji mənalarına aydınlıq gətirdikdən sonra onu Məhəmməd peyğəmbərə qədərki və Məhəmməd Peyğəmbərə nazil olma mərhələləri araşdırılmışdır. Quran əvvəlcə lövhi-məhfuza, sonra dünya səmasındakı Beytul-İzzə adlanan yerə, ondan sonra da 23 il ərzində hissə-hissə Məhəmməd Peyğəmbərə endirilmişdir. Quranın kitab şəklində cəm edilməsi birinci Raşidi xəlifəsi Əbu Bəkrin rəhbərliyi ilə həyata keçirilmişdir. Quranın istinsaxı, yəni çoxaldılması isə üçüncü Raşidi xəlifəsi Osman ibn Əffanın əmri ilə baş tutmuşdur.
The article focuses on the clarification of the linguistic and terminological meanings of the word “The Koran” as well as on its stages of revelation to Prophet Muhammad and before him. At first, the Koran was descended to the lawh al-mahfuz, then to the place in the world’s sky called Bait al-Izza, and at last, to the Prophet Muhammad in parts, gradually over a period of 23 years. The Koran was firstly collected in a single manuscript during the first Rashidi Caliph Abu Bakr’s reign. The Istinsakh of the Koran (its copying) was realized by the order of the third Rashidi Caliph Uthman ibn Affan.
Açar Sözlər
Quran, vəhy, müshəf, istinsah
Koran, vahy, mushaf, istinsah
Referanslar
- Bəkir. Topaloğlu. və digəriləri. İslam dinin əsasları. trc. Adilə Tahirova, Bakı: Nurlar, 2010, 2 cild.
- Bilmen. Ömer Nasuhi. Tefsir tarihi: usul-i tefsir veya mukaddime-i ilm-i tefsir. Ankara: Diyanet İşleri Reisliği, 1955, 180 s.
- Cerrahoğlu. İsmail. Tefsir usülü. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 1995, 352 s.
- Demirci. Muhsin. Kur`an müteşabihleri üzerine. İstanbul: Birleşik Yayıncılık, 1996, 200 s.
- Demirci. Muhsin. Kur’ân tarihi. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı (İFAV), 1997, 261 s.
- Demirci. Muhsin. Tefsir usulü ve tarihi, İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı (İFAV), 1998, 314 s.
- Duman. M. Zeki. Vahiy gerçeği. Ankara: Fecr Yayınları, 1997, 218 s.
- Elmalalı. Hamdi Yazır. Hak dini Kur`an dili. İstanbul: Nebioğlu Neşriyat, 1960, 9 cild.
- Esed. Muhammed. Kur’an mesajı: meal – tefsir. trc. Cahit Koytak, Ahmet Ertürk, İstanbul: İşaret Yayınları, 2004, 1375 s.
- Güngör. Mevlüt. «Kur`ân`a göre Kur`ân‘dan başka vahiy var mıdır?», Tefsirin dünü ve bugünü sempozyumu, Samsun, 1992, s.
- Habibov. Aslan. İlk dönem şîi’nin tefsir anlayışı, AÜ. SBE., Ankara, 2007, 290 s.
- Karaçam. İsmail. Kur`an-i kerim`in nüzulü ve kıraatı: Kur'an-ı kerim'in indiği yedi harf ve okunduğu yedi kıraat. Konya: Nedve Yayınları, 1974, 431 s.
- Maşalı. Mehmet Emin. Kur’ân’ın metin yapısı – mushaf tarihi ve imlası-, Ankara: Avrasya Yayıncılık, 2004, 431 s.
- Soyalan. Mehmet Yaşar. Vahiy savunması: Kur’an dışı vahyin imkânsızlığı, İstanbul: Anka Yayınları, 2005, 710 s.
- Şen. Ziya. Kur’ân’ın metinleşme süreci. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2007, 309 s.
- Watt. W.M. Kur’ân’a giriş. trc. Süleyman Kalkan, Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2006, 271 s.
- Yüksel. Ali Osman. İbn Cezeri ve tayyibetü`n-neşr. İstanbul: Marmara Üniver- sitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı, 1996, 461 s.